Friday 14 September 2007

Nasi Dagang

Aku anak Terengganu..kalau tak reti buat nasi dagang boleh malu sampai mati woooo...tp nak kata pandai buat pun tak boleh jugak..cubaan sekali yg menjadi tak menjanjikan akan menjadi selama-lamanya...

Ada satu hari tuh, bakal mak mentua aku mintak aku ajarkan cara wat nasi dagang (die adalah org Melaka)..haduh!!! menggelupur aku!! Aku tahu buat..tp memandangkan permintaan itu datang from somebody I dreaded....aku jd hilang akal kejap!! Kalau jadi, bolehla maintain cun (haptuiiiiihnyer)..kalau hancusssssssss? Tak ke mampusssssssssssssss? So memandangkan bulan puasa dah tiba...aku menempelkan disini cara-cara wat nasik dagang ala aku yg dicilok dr mak long aku dan internet...(maknanya, aku tukang tempel jer)

biasanya kalau org Kelantan, nasi dagang die ada kaler cam merah sikit, sbb diorg biasanya guna beras nasi dagang, org terengganu plak, biasanya guna beras pulut campur dengan beras biasa (beras siam) dengan nisbah 1:3 atau 1:4 (beras pulut : beras siam) -depends on jenis beras gak...pastu beras² yang dicampur ini perlu direndam semalaman..so kalau nk msk esok pagi, sebelum tido tuh, rendam le sesiap..

Bahan-bahan (Untuk Nasiknyer laaa)

1 cawan beras pulut
3 cawan beras biasa
1 biji kelapa (saiz agak besar)
10 ulas bawang merah
1 ruas jari halia
1 camca halba
Garam sedikit rasa

Cara-caranya (Ni aku paste dr internet jer..malas nak naip)
Ini cara nak kukus nasik nyer ajer..

Beras dibasuh dan direndam 1 malam. Panaskan air. Tunggu sehingga air mendidih. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Biarkan seketika selama 5-10 minit. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Masukkan air sehingga beras tersebut kembang dan garam secukup nya. Kukus buat kali kedua. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap. Biarkan seketika. Setelah itu, angkat dan pindahkan ke dlm bekas. masukkan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Akhir sekali masukkan halba, bawang dan halia. Kalau nak letak gula pun bleh kot..sikit dahla..kang jadi wajik plak..

Kali ni aku bagtau cara wat nasik jer dulu...cara wat kuahnyer..nanti-nanti laa..malas dah nak naip...aku dah naik terliur nih...membahayakan tahap kesihatan puasa aku plak..

6 Pings!!:

Titicaca said...

alaaaaa...aku suka makan tapi maleh nak buat..remeh tul la..apa kata ko masak pastu bagi aku rasa, sebelum ko bagi test kat bakal mak mertua ko...bernas kan idea aku...

Cikgu Era said...

Huh...kalau ko tak kisah masuk jamban ala-ala keta kuar masuk tol kat KL ni tak der hal....

Anonymous said...

Kalu orang Kelantan pakai BERAS NASI DAGANG. Dari segi logiknya, nasi dagang Kelantan lah yang original kan ? Sebab mereka pakai BERAS NASI DAGANG !

Kalu gitu, naper orang duk asal usul Nasi Dagang adalah dari Terengganu !!!???

Cikgu Era said...

Anonymous: mungkin sebab nasi dagang trengganu lagi sedap..lgpun beras tu org kelantan namakan beras nasi dagang..padahalnyer beras tu beras campur gak..sbb bukannya ada pokok padi nasi dagang pun kalau nk claim ori..(teori sendiri sahaja)

Anonymous said...

apa pulok kelate nya .... ore kelate tak sebut pun nasi dagang .... dio royat 'nasi dage'....

Cikgu Era said...

Encik/Cik/Puan Anonymous:
Cara sebutan adalah bergantung kepada si penulis..buat masa ini penulis setia dengan kod ic -11-..bagaimana pembaca nak menyebutnya ianya bergantung juga kepada lidah para pembaca.. bak kata orang ic -11-..kot panda mung laa!! ~peace~