Tuesday 5 January 2010

Vocabulary Handicapped


Aku ni cikgu.. cikgu sekolah rendah..nak kata pendalaman sangat tak jugak..nak kata kat bandar jauh la bebenor.. sebelum aku jadi cikgu, aku kerja di sebuah syarikat swasta sepenuhnya bumiputra.. jawatan terakhir aku ialah Purchasing Executive (cum PA Boss cum tukang wat kopi cum tukang taip surat cum tukang suruh org hantar baju dia gi dobi, juga tukang wat roti bakar inti serunding daging yang dia beli kat Kelantan juga jadi alarm clock dia, belum dikira bertindak sebagai Ah Long tukang mintak sewa rumah dia yang 2-3 bijik dia kasi sewa kat orang, tukang order lempeng pisang kat kedai mamak..biasanya dia suh order 2, tp aku order lebih..boss yang bayar)

Ohhh.. berbalik pada cerita aku jadi cikgu dan kaitannya dengan kerja lama aku... masa aku kerja dulu, English aku, walaupun tak terrer sangat, tapi surat aku masih mendapat pujian boss..(sbb tuh dia suh aku wat..boss aku tuh kalau bab surat..sangat teliti..aku pernah satu hari suntuk kat ofis tuh, dok wat surat dia jer..surat yang sama die dok perbaiki...bayangkanlah..draft surat jer, 1 rim kertas abis)..kejap kang ada jer yang dia nak tambah itu ini... tetapi selalunya..surat aku akan mendapat cop " Your letter is commendable"..dari boss..

tapi sejak aku jadi cikgu nih..aku rasa English aku sudah balik to basic.. walaupun aku ajar English and Science ( Science kan in English)... hurmmm..sebab aku tak dapat nak practice my English.. dulu aku bantai gak cakap dengan clients, dengan supplier..sekarang dengan budak-budak yang...cemana nak cakap ekk...yang aku memang tak mampu nak menggunakan Bahasa Inggeris sepenuhnya...mula-mula aku 70% English 25% Bahasa (5% lagi tuh bahasa Trengganu..bila aku ckp dgn cikgu sorang nih..dia senior aku masa sekolah dulu)..pastu makin kurang..last2...hilang dah PPSMI nyer...kalau tak, tak abis syllibus..nak menerangkan konsep lagi..nak terangkan bahasa lagih.. tak mampu aku.. Result? Bahasa aku yang hancur... Huhuhuhuhu...

p/s: I should read more..

1 Pings!!:

e d a y u a t e h said...

cane nok wat ads tuh?? dok reti..huhu